۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

عباس اسلامي

عباس اسلامي متخلص به "عباس بارز "در پاييز سال «1300شمسي»در پنج كيلومتري شهرستان اهر و در روستاي " آي پيرزن "ديده بر جهان گشود. پدرش عالمي از منطقه قره داغ شيخ الاسلام ميرزا جعفر بود. بارز دوران تحصيل را پيش پدر و در مكتب خانه ديني، حوزوي و ملي ادامه تحصيل داده است. تخلص"بارز" قبلا "مهجور"بود كه بعدا با همين بارز ادامه اشعارش را مينويسد. زيرا نام "بارز"براي همچنین مردي، مهين و زيبا مينمايد. بارز در دوران نوجواني عاشق ميشود و روي به شعر و شاعري مي آورد. عشق بارز را كه عبارت از دختر عمويش بود اجل از دستش مي ربايد. بعد ها عباس ازدواج ميكند كه حاصل آن سه دختر و شش پسر ميباشند.اولين كتاب منتشره از عباس بارز بنام " گلهاي رنگارنگ" كه به زبان تركي و فارسي نگاشته شده و در تبريز منتشر شده است.
ائل داغينا سلام» در سال 1346 كتاب ديگري از استاد بارز ميباشد كه توسط موسسه مطبوعاتي يزداني چاپ و منتشر شده است. اين كتاب در سال 1333 نوشته شده بود كه روايت است استاد"شهريار" گفته است كه اگر اين كتاب قبل از"حيدر بابايه سلام "من نوشته شده و چاپ شده بود من حيدر بابا را نمينوشتم. كتاب "ياسلي ساوالان"در سال 1379 توسط انتشاراتي دانيال منتشر شده است.از اثرات عمر هشتاد و پنج ساله بارز هنوز هم ثمرات بسياري هست كه به زير چاپ نرفته اند.
از جمله «آي عاشيقلار ياسا گلين»، «چوبان قارداش»، «ساري داش»، «شئيور پوييماسي»، «باياتي لار»، «ساري و سوسن داستاني» و ... قيافه محزون و صحبتهاي شيرين و قلب پاك و لطيف و وجدان آگاه اش هر فهميده اي را مفتون ميگرداند.و اما اشعاري برگزيده از"عباس بارز" با ترجمه تركی اميدواریم لطمه اي به زيبايي شعر ايشان وارد نسازد اگر چه نيت رساندن خير هم بوده باشد.
گئجه لر :
تنگ اولور باشيما تك ليك ساري،عالم گئجه لر
بير نفر اولمادي منله اولا همدم گئجه لر
عشقه بيگانه اولانلار نه بيلير كيم نه چكير
چكمه سين من چكني اهل جهنم گئجه لر
بير منم بير بو قلم ، بيرده بو ويرانه كونول
اوچوموزده گليريك ناله يه با هم گئجه لر
كيمسه بيلمز اورگيم سيرريني دونيادا منيم
ياز قلم دورما كي سنسن منه محرم گئجه لر
يارالي كونلومه كوندور وورولان ياره لره
مهربان يار الي ايستر قويا مرهم گئجه لر
نه وئرر گوندوزو مهلت منه هيجران ستمي
نه قويار باش يئره بير لحظه قويام غم گئجه لر
عشقينه صادق اولان جهديله همت كمرين
درد و غم چكمه يه باغلار بئله محكم گئجه لر
منده مجنون كيمي زنجيريده گوررم اوزومو
اوندا كي زولفون اولار گوزده مجسم گئجه لر
من چكن غم يوكونو بير گئجه چرخين بئلينه
قويسالار، پشت فلك غمدن اولار خم گئجه لر
پرده لي قويدو سوزون "بارز"ه فاش ائيله مه دي
سرَلر اورتويو بو قورخولو مبهم گئجه لر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر