۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

آشئیق حسن اسکندری :

حسن اسکندری در سال 1326 شمسی در روستای کلاله از توابع قره‌داغ زاده شد. پدرش آقاخان اسکندری نام داشت. او در 10 سالگی به تبریز رفت و در کارگاه قالیبافی به کار پراخت. علاقه به موسیقی موجب شد تا قاوال زنی را بیاموزد. او چنان پیشرفت کرد که در سال 1344 در تالار تریبت تبریز برنامه اجرا کرد.بعد به تهران رفت.در سال 1346 در آموزشگاه موسیقی نام نویسی کرد و دو سال نزد فاریا آموزش دید. در سال 1347 ازدواج کرد و چندی بعد به تبریز بازگشت و به حرفة قالی بافی مشغول شد. در کنار این کار، نزد عاشیق حاجی عبادیان، عاشیق عبدالعلی نوری و عباس عبادیان به آموختن رموز عاشیقی پرداخت.اسکندری در 1349 نزد عاشیق عیسی دئشن نواختن قاوال را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. استادان دیگرش عاشیق علی بخشی، عاشیق عزیز شهنازی و عاشیق حاج محمدباقر هستند. از 1350 رسماً به جرگة عاشیقها پیوست و حتی در رادیو نیز برنامه اجرا کرد. از سال 1354 تا 1356 یک هفته در سال به اجرای برنامه در تالار تربیت تبریز می‌پرداخت.
در این سالها گروه بزرگ موسیقی عاشیقلار را ترتیب داده و با سرپرستی خود به اجرای برنامه پرداخت.عاشیق حسن با اجرای برنامه گروهی در جشنوارة موسیقی فجر مقام دوم را کسب کرد. از آن پس او و گروهش در همه جشنواره‌های فجر حضور یافته و جوایزی دریافت کرده‌اند. در 1370 مقام دوم تکنوازی، در 1375 مقام اول گروهی، در سالهای 1369، 1378 و 1379 مقام اول آوازخوانی را به دست آورد. از 1370 تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن؛ آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک وترکیه برنامه اجرا کرده است.
گروه عاشیق حسن در جشنوارة موسیقی آوینیون فرانسه در 1370 به عنوان گروه برگزیده شناخته شد. او در 1375 به عنوان بهترین تنظیم کننده برنامه های موسیقی رادیو و تلویزیون و در 1379 و 1380 به عنوان بهترین خواننده و تنظیم کننده برای تولیدات رادیو و تلویزیون انتخاب گردید.
او داستانهایی از فرهنگ عامه آذری را نیز با  تک نوازی و تک خوانی روایت جدید کرده است. از آثار اوست: 1- کوراوغلو (در4 شماره) 2- لیلی و مجنون 3- به یاد عاشیق قشم. 5- حیدربابا 6- آذربایجان عاشیغی و نیز اجرای مشترکی با عالیم قاسموف و عمران حیدری که آن هم به صورت کاست انتشار یافته است. عاشیق حسن در کنار برنامه‌های فرهنگی و هنری اقدام به تأسیس شرکت گوزل قوپوز تبریز نموده که در تهیه و ضبط و پخش نوارهای صوتی و تصویری فعالیت می نماید. تاکنون این شرکت 16 کاست از هنرمندان را تولید کرده است. عاشیق حسن هم اکنون در تبریز اقامت داشته و در آموزشگاه خود (آموزشگاه اسکندری) به تربیت هنرجویان موسیقی و آواز مشغول است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر